söndag, oktober 08, 2006

Eureka!

Idag tipsar jag om Sci-Fi Channels nya succéserie Eureka! (man bara måste ha utropstecken efter det ordet). Serien handlar om en liten stad någonstans i Amerika som heter just Eureka, och det är inte av en slump heller, vilket fort blir tydligt under det dubbla pilotavsnittet. Staden Eureka är nämligen överfull av nobelpristagare, raketforskare, geniförklarade kemister med flera. US Marshal Jack Carter får sladd på sin bil en regnig natt, och tvingas att eskortera sin fånge Zoe till fots till närmaste stad för assistans. Självklart är det Eureka de snubblar in i, och fantastiska saker börjar snart hända. Fantastiska saker som inte borde hända i en till ytan sömnig Amerikansk småstad...

Det är en underbart skön humor i den här serien, lite åt nördhumorhållet, i samma liga som kanonserierna Weeds och Stargate SG-1 alltså. Missa inte denna spektakulära serie!

4 kommentarer:

Ricard sa...

Såg pilotavsnittet, tyvärr så grep det inte tag i mig på det sätt jag hoppats, men det är kanske bäst... finns så många andra bra nya serier man kan kolla på. :)

Anonym sa...

Ja det har du rätt i. Just nu känner jag att jag följer lite väl många serier. Man kan lätt bli lite schizofren av att titta på så många olika serier, jag hinner knappt med... Och nu när den nya tv-säsongen börjar ska man titta på alla nya serier också för att se vilka som är bra. Det blir lite mycket. Jag gillar Eureka dock. Men man ska bara titta på dom serier man tycker är superbra annars är det slöseri med tid!

Gus sa...

Eureka är dunder! Har följt det slaviskt nu i 12 veckor. Gillar dock inte att Jack och Allison aldrig får ihop det. Har börjat tröttna på sådana relationer som aldrig tycks bli av, utan tittaren får hållas på halster vecka efter vecka. The agony!

Anonym sa...

Det är alltid jobbigt när de drar ut på kärleksrelationer så där länge. Men än så länge har jag hopp för Eureka. Det är värre när det går säsong efter säsong utan att paret man vill ska få ihop det får det. Då blir man riktigt irriterad. :-)