söndag, september 23, 2007

Gossip girl - snygg på utsidan, ful på insidan?


Nu har jag sett det första avsnittet av Gossip Girl, en av CW:s nya serier för säsongen. Premiären var i onsdags och tv-serien fick ett halvjummet mottagande av tv-kritiker. Gossip Girl bygger på en serie böcker som handlar om en grupp privilegierade, rika och snygga ungdomar som huserar på Manhattan, New York. När böckerna nu görs om till TV är det The OC:s skapare Josh Schwartz som håller i trådarna.

Gossip Girl var en av de serier som jag såg fram emot bland alla nya tv-serier som kommer i höst. Jag är svag för serier som handlar om high school ungdomar och jag gillade The OC som Josh Schwartz skapade. Den serien skildrade lyxvärden i Orange County med både ironi och humor vilket gjorde att man stod ut med de rika och bortskämda ungdomarna i serien. Gossip Girl har marknadsförts som en lite sexigare och vassare OC och det tyckte jag lockade!

Nu när jag har sett det första avsnittet måste jag säga att jag är besviken. Serien såg så snygg och cool ut på pappret men när man tittar så var det inte riktigt så. Det som talar emot Gossip Girl är dåliga skådespelarinsatser, jobbiga scener med mobiler hela tiden (karaktärerna får information från skvallergurun Gossip girl på sina mobiler), serien har absolut inte samma humor och ironi som OC och det är också dåligt med populärkulturella referenser vilka också fanns i OC och bidrog till seriens storhet. Det finns inte heller några självklara karaktärer som "står på utsidan" och tittar in i världen som skildras vilket ofta gör en sådan här serie bättre och skapar dynamik. (Tänk på OC och Seths reflektioner kring den värld han är född in i eller Ryans möte med en lyxvärld som helt skiljer sig från den fattiga uppväxt han har haft.) Serien var också väldigt deprimerande då man visade upp just hur fixerad vid yta en sådan här värld är och alla karaktärer verkade mer eller mindre deprimerade och flera av dom verkade vara ganska hemska människor och utan humor eller ironi blev det ganska jobbigt att titta på.

Det fanns dock lite som talade för Gossip Girl, den var trots allt ganska sexig och det fanns karaktärer som säkert kan bli spännande att följa om de får utvecklas lite mer. Det fanns speciellt en karaktär som jag hoppas på och som skulle kunna utvecklas till en Seth karaktär. Dan är killen som är medelklass i stället för överklass och han har lite av den här utanförskapet och betraktande blicken som behövs i en sådan här serie. Dessutom fällde han de enda humoristiska replikerna i serien och han har vissa nördkvaliteter som jag hoppas på. Serien är fylld av saker och intriger som gör sig bra på tv men de har misslyckats med att förmedla dessa på ett bra sätt och jag hoppas att de kan förbättra sig på den fronten. Att det är Kristen Bell, a.k.a Veronica Mars, som gör speakerrösten Gossip Girl var också ett plus i kanten!

Jag tänker ge Gossip Girl ett avsnitt till att bevisa sin storhet och om serien inte lyckas med det lägger jag ner.

Du gillar den här serien om du gillar: The OC

3 kommentarer:

Anonym sa...

själv tycker jag faktiskt att oc och gg är 2 helt olika program

Anonym sa...

Jag tycker inte om OC men älskar Gossip Girl! <3

Anonym sa...

varfor inte:)