söndag, september 23, 2007

Andra Avenyn - såpans comeback i svensk tv?


Nu har jag tittat på tre avsnitt av svt:s nya stora dramasatsning Andra Avenyn. Jag tycker varken serien är jättedålig eller jättebra. Den är som relationsbaserade såpor är mest. Lite utslätad men ändå är det något som fångar mitt intresse.

Vi får följa ett antal familjer i Göteborg ur olika samhällsgrupper och med olika historier som ska berättas. Det handlar om konflikter, kärlek, hemligheter och vardagssituationer i dagens Sverige. Man försöker ta pulsen på det svenska samhället och vad som är aktuellt där just nu. Serien skildrar både ungdomarnas och de vuxnas relationer.

Jag gillade faktiskt en del av karaktärerna och speciellt ungdomarna gjorde bra ifrån sig tycker jag. De vuxnas insatser var inte riktigt lika bra och där kändes det mer krystat både i skådespeleriet och i intrigerna. Det finns några trådar i serien som jag tyckte var intressanta och som gav mersmak men mycket kändes också platt, styltat och alldeles för förutsägbart. En del repliker och dialoger var också under all kritik. Andra Avenyn kändes dock relativt modern och bättre än t.ex. Skilda Världar, såpan som gick på tv4 för ett antal år sedan. Tanken med Andra Avenyn är att den ska hålla på länge, om det går bra flera år, och det ska bli intressant att se hur en serie som är uppbyggd på det här sättet tas emot.

Något som var kul i serien var musiken. De verkar ha satsat mycket på musiken och det är t.ex. The Cures låt "Friday I´m in love" som är ledmotivet till serien. Vidare bjöds vi både på Dylan, Weeping Willows och Christian Kjellvander! Serien har en catch phrase också: (det verkar vara på modet nu!) "Glöm dina bekymmer imorgon kommer nya."

Du kan läsa mer om serien på SVT:s hemsida, där kan du också se de tre första avsnitten av Andra Avenyn. (Jag rekommenderar att man kollar på alla tre avsnittet på en gång för att komma in i serien, efter ett avsnitt var det inte mycket som hade hänt.) Serien sänds söndag till tisdag klockan 20:00 på SVT1. Själv kommer jag inte att följa serien på tv men jag kan tänka mig att kolla på några avsnitt då och då genom svtplay.

Du gillar den här serien om du gillar: Tre Kronor eller Skilda Världar

7 kommentarer:

Anonym sa...

"Friday I´m in love" är The Cure

Anonym sa...

Ja det är det ju... En mycket pinsam felskrivning. :-)

Mattias S sa...

Har ju ingenting med det här inlägget att göra men Rilo Kiley är verkligen jättebra ja. :)

Anonym sa...

Nej Rilo Kiley har väl så vitt jag vet inget med Andra Avenyn att göra :-) Ja visst är de bra, mina absoluta favoriter just nu. Jag håller på att lyssna sönder deras låtar på mp3spelaren. Silver Lining och 15 är bäst!

Mattias S sa...

Själv gillar jag nog fortfarande Go Ahead allra bäst. :)

Anonym sa...

En av dom sämre seriena jag sett på tv och jag har sett en hel del, nästan så att man skäms för att vara svensk.

Micke sa...

Tyvärr verkar det som att de flesta gamla svenska såpor har försvunnit mer eller mindre.

Ett alternativ på nätet är Det Ljuva Livet. En fiktiv berättelse om några familjer, deras vänner och fiender i och omkring Stockholms stad.

Kolla om det kan vara något:

http://detljuvalivet.100webspace.net/detljuvalivet.html