fredag, september 22, 2006

Doctor, doctor - min topp fem över de bästa läkarserierna.


Tv-serier som utspelar sig på sjukhus eller handlar om läkare finns det gott om. Jag kommer vagt ihåg den första läkarserien jag brukade titta på. Det var den australiensiska serien Doktorn kan komma eller The flying doctors som var seriens orginaltitel. The flying doctors utspelade sig ute i bushen i Australien och handlade om läkare som fick lov att flyga flygplan till sina patienter eftersom detta var Australien och allting hade enorma avstånd mellan sig. Läkarna hade sin bas i en liten stad, eller håla, som hette Coopers Crossing. Jag minns också något om en bar där alla samlades och en tjej som hade en bilverkstad och som var cool har jag för mig. Denna serie hamnar inte på min topp fem över de bästa läkarserierna men jag kommer på mig själv med att bli lite nostalgisk nu när jag tänker på den.
Här är min topp fem över de bästa läkarserierna:

1. House M.D.
För att House är bäst helt enkelt.

2. Greys Anatomy.
För att Greys Anatomy är en utomordentligt bra tv-serie som har hittat en speciell stämning vilket gör serien till en av mina favoriter trots att den ibland kan vara väldigt banal.

3. Dr. Quinn, Medicine Woman.
För att Dr. Quinn var min absoluta favoritserie när den gick på Tv4:a i slutet av 90-talet, den var ettt måste varje söndag. Varje vecka fick man följa Dr. Quinn i hennes vedermödor med att få alla i den lilla bakåtsträvande västernstaden att börja tillbe läkarkonsten. Samtidigt som hon missionerade läkarkonstens evangelium uppfostrade hon tre föräldralösa barn. Dr. Quinn var lite av Colorado Springs egna superhjältinna skulle man kunna säga. Dessutom hade hon en häftig pojkvän som hette Sully som var kompis med alla indianer och alltid räddade dessa från olika hemskheter.

4. Scrubs.
För att Scrubs är så himla roligt och för att jag måste gilla allt Zach Braff gör efter att han gjorde Garden State.

5. Skärgårdsdoktorn.
Det här är lite pinsamt att erkänna men jag gillade faktiskt Skärgårdsdoktorn när det begav sig.

Vilka vitrockar gillar du?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskade doktorn kan komma, de gamla avsnitten då innan alla originalkarakrärer byttes ut. Och min topp nr ett är CHICAGO HOPE! =) HUR kan du inte ha med den på listan? =)

Anonym sa...

Japp, Doktorn kan komma är en riktig klassiker. Jag följde inte Chicago Hope när det gick på TV så det är därför den saknas på listan. :-)Gillar annars David E. Kellys skapelser så jag kan tänka mig att serien är bra!

Anonym sa...

Oh, jag gillade också tjejen i garaget, hon var cool... :)

Skärgårdsdoktorn hade tappat en del glans när jag såg den igen för några månader sen men Sten Ljunggren är fantastisk som clueless pensionerad läkare.

Jag vidhåller att George Clooney-säsongerna av E.R. knäcker alla sjukhusserier nånsin, men erkänner samtidigt att det är väldigt hård konkurrens nuförtiden. :)