onsdag, januari 10, 2007

Lost vs. Heroes

Det är många som jämför Lost och Heroes med varandra just nu och jag kan hålla med om att en jämförelse av dessa båda "mysterieserier" är berättigad. Man spekulerar kring vad Heroes har "stulit" från Lost och vilken av serierna som kommer att hålla längst. I brist på en egen briljant analys kring detta angelägna ämne rekommenderar jag istället den här intressanta läsningen om Lost vs. Heroes. Själv lutar jag åt att Heroes är bäst, men kanske beror det mycket på att Heroes bara har gått en halv säsong och inte har hunnit gjort bort sig något ännu. Vilken av de två serierna tycker ni är bäst?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Heroes har helt klart fördelar jämfört med Lost, ett exempel är det att vi redan fått svar på vissa mysterier i Heroes, t.ex vem Sylar är medan Lost knappt gav några svar änns i första säsongsavslutningen. Karaktärsmässigt är väl de båda serierna ganska likvärda men historien känns mer sammanhållen i Heroes.

Fredrik Adolvsson sa...

Svaret på sista frågan är lätt som en plätt. Fast det är klart, jag har ju aldrig tyckt om Lost (förutom pilotavsnittet, det var riktigt bra, men sen gick det snabbt utför). Heroes har å sin sida varit årets stora positiva överraskning, efter en pilot som var bra men inte wow. Inte årets bästa nya serie, men den hamnar på goda tredjeplats efter Studio 60 och Dexter.

Anonym sa...

Ja, Heroes har verkligen växt på en, efter piloten var det inte självklart att serien skulle utvecklas så som den gjorde. Jag tycker att Heroes var en av förra årets bästa nya serier tillsammans med Dexter, Friday night lights och Big Love.

Anonym sa...

Jag skulle nog absolut säga Heroes just nu.

Gillar deras sätt att köra med "kapitel" på en halv säsong i stöten där man får ett avslut på åtminstone de flesta skumma saker som förekommit - i Lost är de så många nu att jag inte ens kommer ihåg de första.

Anonym sa...

Lagt ner?

Anonym sa...

Heroes för storyn framåt på ett helt annat sätt än lost. Kanske för att det är första säsongen. Men det sjukt mkt bättre än den där djävla luckan i första säsongen av lost.

Jack71 sa...

Även om jag kan ledsna på att Lost aldrig syr ihop alla mysterier mm tycker jag den serien är klart mycket bättre än Heroes som jag nästan inte orkar fortsätta följa.

Tycker Heroes känns lite löjligare och jag är inte i närheten av att känna den spänning jag kan uppleva i Lost.

Anonym sa...

Mattias: Nej jag har bara varit väldigt upptagen och lite oinspirerad.

Ola & Emma sa...

Heroes är grymt mycket bättre än Lost. Karaktärerna, fotot, miljöerna, storyn och för att inte tala om effekterna. Bästa serien all-time! Tanken med att varje säsong är en enskild historia (a la 24) är så mycket bättre än Lost som håller på i evighet och dessutom är ganska ojämn. Om inte de två senaste avsnitten av Lost varit väldigt bra och intressanta hade jag nog lagt ner att följa den. Men nu är det spännande igen!

Unknown sa...

Jag är ett riktigt lost fan, älskar verkligen den serien. Även om vissa avsnitt i mitten av säsongerna kanske dalar lite tycker jag serien som hel het är lysande, med dolda budskap och ledtrådar överallt, det blir lixom en grej utanför avsnitten också.

Heroes tycker jag är en helt okej serie att slö kolla på. Den första delen av säsongen var lysande men serien har därefter tappat otroligt. Slutet med säsongsavslutningen i centrum var en grym besvikelse. Njä, lost alla gånger.

Anonym sa...

Har precis sett klart volume 1 av säsong 2... kan bara säga dregel. Ännu bättre än säsong 1 som var riktigt bra. Hade dock gärna sluppit två sydamerikaner som är med som utfyllnad men annars är det super!

Efter detta kommer lost inte i närheten av heroes i mina ögon. Känns som att bara var 3-4 avsnitt i lost för storyn framåt, och då utan att faktiskt förklara knappt ett jota.