onsdag, december 06, 2006

Det är alltid roligare tillsammans- Elins topp tre kollektivserier

Okej, nu har det blivit dags för en liten lista. Här kommer min topp tre av tv-serier där det alltid är roligare tillsammans, serier där vuxna människor lever mer eller mindre i kollektiv vilket ofta blir väldigt bra tv. Tricket med en kollektivserie är att om den är bra så känner man sig som en i gänget och blir tvungen att varje vecka titta vad ens favorit vänner har för sig för någonting. Då kör vi:

1. This life. Jag ska någongång ägna ett helt inlägg åt This Life, som är en av mina absoluta favorit tv-serier all time och på denna lista hamnar serien högst upp. Serien som gick under 1990 talet är så bra på alla sätt och vis att jag inte vet vart jag ska börja. Den handlar om en grupp nyblivna advokater som bor ihop i ett hus i London. De kämpar med karriären, blir kära i varandra, har sex med varandra, de bråkar och är otrogna med och mot varandra och allt är bara så bra. Alla karaktärer är verkligen välgjorda och man får ofta för sig att de är verkliga människor. När sista avsnittet av denna serie gick kände jag mig väldigt övergiven. Det tog lång tid för mig att acceptera att jag inte skulle få ta del av Eggs, Miles, Annas, Millys och Warrens liv längre.

2. Entourage. Entourage grabbarna skulle inte överleva utan varandra och jag skulle inte överleva om dom skildes åt. Turtle, Drama, Eric och Vincet är det ultimata grabbkollektivet med just play and no work hela dagarna. Vilket är väldigt roligt att titta på. Tack HBO för att ni låter dem komma tillbaka till min tv i vår.

3. Vänner. Vänner går liksom inte att komma förbi på den här listan. Kompisgänget av kompisgäng som i tio säsonger visade oss hur roligt kollektivt boende kunde vara. Ni har väl inte missat denna sammanfattning av vännernas år i teverutan. Roligt, precis som tv-serien var.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, du måste ju kolla in The Young Ones (Hemma värst)! :)
Fantastisk serie som går på TV4 komedi om inte annat...

Anonym sa...

Okej, det måste jag göra! Känner inte till så mycket om den serien men den verkar vara en gammal goding :-)

Anonym sa...

Ohh, saknar This life jag också. Blir fortfarande varm när jag tänker tillbaka på den. Serien är så perfekt fullbordad och jag älskar sista avsnittet. This life har lärt mig två saker som jag stenhårt håller fast vid: att jag någon gång ska bo i kollektiv med mina vänner och att tv-serier blir som allra bäst då de endast är två säsonger,that's it.

Michael sa...

Entourage kändes iaf klockrent. :)