måndag, juli 27, 2009

Glee- bästa nya tv-serien i höst?



Okej, Glee är min (jag ska skriva hittills här för jag har inte stenkoll på alla nya serier som kommer i höst) största pepp inför hösten. Så. Himla. Bra.
High school ungdomar. Check. Sång och dans. Check. Nördrevansch. Check. Skruvat. Check. Smart. Check. Snyggt. Check.

Glee piloten sändes i maj i USA och fortsättningen kommer i höst. I korthet så handlar tv-serien om en ung entusiastisk lärare som tar över en eftersatt show-kör på det high school där han arbetar. Att vara med i kören har ingen hög status på skolan (det är cheerleading och amerikansk fotboll som gäller som vanligt) och de som är med i kören anses något nördiga. Kan den nya läraren göra kören till en succé? Han börjar i alla fall med att plantera marijuana på en av pojkarna i fotbollslaget som sjunger bra och tvingar honom sedan att gå med i kören. Skruvade karaktärer blandat med high school drama, humor och sång- och dansnummer gör den här serien till en vinnare i mina ögon. Nu hoppas jag bara att den inte ska vara för skruvad för den amerikanska publiken men sång- och dansnummerna borde väga upp det smarta och skruvade tycker jag.

Skaparna av serien har även gjort Nip/Tuck och Popular vilket ger en liten hint om seriens karaktär.

Läs mer om serien på Weird Science och på kanal5: s tv-blogg.

5 kommentarer:

Pundaren sa...

Ska bli intressant att följa din återuppståndna blogg. En varning dock. Jag ger dig bara en chans att charma över mig på din sida. Glee ska jag slänga ett getöga på och se om vi har samma smak.

Orkar inte läsa igenom bloggen. Ge mig dina fem bästa tv-serier någonsin. Känn förresten ingen som helst press.

Elin W sa...

Ha, ha, det var ord och inga visor det. Men topp fem tv-serier ska jag nog kunna ge dig. (Fast den listan påverkas ju alltid av det som man tycker är bäst just nu...) Jag skulle dock vilja säga att:

Veronica Mars
Friday Night Lights
This life (engelsk tv-serie)
Skins (engelsk tv-serie)
House MD
Lost
30-Rock
Supernatural

är serier som håller i längden. (Det blev en topp 8 inte topp fem...)Som du ser en ganska salig blandning.

Stefan sa...

Jag tror tyvärr inte på den här serien. Det känns som att vi har sett samma koncept så många gånger förr.

Den populära killen hittar en ny hobby som han vill göra. Blir kär i en av tjejer och inleder ett förhållande. Försöker visa sig tuff och förhållandet är nära att brista. Ställer upp i sista stund på den ultimata dagen och de båda blir ett lyckligt par. Samtidigt blir han accepterad av samtliga killar eftersom han är så duktig.

Nej, vi har sett det förr i flera kläder.

Elin W sa...

Nja, jag kan hålla med om att det är vissa delar som man sett förut såklart. Men sedan har de ju skruvat till det lite vilket gör det spännande. Sen tror jag och hoppas att den inte ska vara så förutsägbar. Dessutom finns det flera andra relationer som jag tycker verka var mer intressanta och jag tror inte att serien kommer att kretsa just kring det paret. Jag tror ändå att serien har något att tillföra i kategorin de lite mer lättsamma och komiska samt skruvade tv-serierna. Fin blogg ni har! Det har hänt en hel del i tv-bloggsvärlden sen mitt lilla blogguppehåll märker jag. :-)

"Sveriges Största Glee Blogg" sa...

"Sveriges Största Glee Blogg". Här får ni reda på de senaste skvallret om Glee stjärnorna,bilder,intervjuer och massa mer! I'm Proud to be a Gleek.